Gondolatok az akkreditációról - a Katonai Műszaki Doktori Iskola akkreditációs felkészülése
Prof. Dr. Haig Zsolt mk. ezredes, a Katonai Műszaki Doktori Iskola vezetője
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kara (HHK vagy kar) Katonai Műszaki Doktori Iskola (KMDI) néven a katonai műszaki tudományok tudományágban működtet doktori iskolát.
A katonai műszaki tudományok a műszaki tudományok tudományterülethez tartozó valamennyi többi műszaki tudományágnak speciálisan a katonai alkalmazásával kapcsolatos alap-, alkalmazott-, kísérleti fejlesztési-, technológiai-, technológia transzfer- és műszaki innovációs jellegű kutatásával foglalkozó tudományág.
Ennek megfelelően, alapvetően a hadtudományok katonai felhasználói igényeit kielégítő, a műszaki tudományok eljárás- és eszközrendszereivel új tudományos kutatási eredményeket teremtő tudományágról beszélhetünk. A kutatási eredmények a haditechnika, a tágabb értelemben vett védelmi- és közigazgatási szféra, és a velük kapcsolatban lévő tudomány- és felhasználási területek modern, új eljárás- és eszközrendszereiben öltenek testet. Ide tartoznak a védelmi ipar; védelmi elektronika, informatika és kommunikáció; nemzetvédelem; rendvédelem; környezetbiztonság; környezetvédelem; CBRN (vegyi-, biológia-, radiológiai és atomfegyverek) elleni védelem és a non-proliferáció; a terrorizmus elleni küzdelem; a katasztrófavédelem; a kritikus infrastruktúrák védelme; az energiabiztonság; biztonságtechnika és a védelmi igazgatás.
A KMDI-ben 2002. szeptember 01. óta van lehetőség doktori (PhD) tudományos fokozatot szerezni a Magyar Akkreditációs Bizottság (MAB) 2002/2/III. számú elő-akkreditációja, majd a MAB 2010/1/XI/2/357 sz. határozata alapján. Többszöri hosszabbítás után, a KMDI akkreditációjának érvényessége 2014. 12. 31-én lejár.
Az egyetem és a kar minősített, tudományos fokozattal bíró, korszerű ismeretekkel, megfelelő kutatási (K+F+I) gyakorlattal rendelkező oktatói/kutatói utánpótlásának biztosítása érdekében a KMDI-ben folyó doktori képzés különös jelentőséggel bír.
A KMDI képzési rendszerében – a katonai műszaki tudományok tudományágban – művelt kutatási területek az alábbiak:
- Katonai műszaki infrastruktúra;
- Haditechnika és robotika;
- Védelmi elektronika, informatika és kommunikáció;
- Környezetbiztonság és katasztrófavédelem;
- Katonai logisztika, védelemgazdaság;
- Biztonságtechnika;
- Védelmi igazgatás.
A doktori iskolában a képzés az alábbi korábban akkreditált mesterszakokra épül:
- Védelmi vezetéstechnikai rendszertervező 2005/8/IV/5
- Katasztrófavédelmi mérnöki 2005/8/IV/2 (megszűnt, kifutó)
- Biztonságtechnikai mérnöki 2005/8/IV/3 (megszűnt, kifutó)
- Katonai logisztikai 2005/8/IV/1 (megszűnt, kifutó)
Mára a fentiek közül az egyetemen csak a Védelmi vezetéstechnikai rendszertervező MSc szakon folyik képzés, a többi műszaki jellegű mesterszakon a képzés elsorvasztásra került.
A KMDI munkáját az iskola vezetője irányítja a Doktori Iskola Tanács, a törzstagok, illetve a kutatási terület vezetők segítségével. Működését az Egyetem Doktori Tanácsa felügyeli, ezen belül kiemelt figyelmet fordítva a doktori képzés törvényességi megfelelőségére, a képzés színvonalának megőrzésére és annak folyamatos fejlesztésére.
A KMDI működési feltételei, a doktori képzés rendje a törvényi előírásoknak, az egyetemi és kari szabályzatoknak megfelelően biztosított. A KMDI rendelkezik Képzési Tervvel, Működési Szabályzattal, Tanulmányi és Vizsgaszabályzattal, valamint Minőségbiztosítási Tervvel.
A KMDI főbb statisztikai adatai:
Doktori Iskola |
|
Törzstagok száma |
12 (3 fő prof. em.) |
Témavezetők száma |
41 |
Kutatási témák száma |
132 |
Oktatók száma |
106 |
Tantárgyak száma |
284 |
Hallgatók |
|
Összes eddig felvett hallgató |
353 |
Ebből abszolutóriumot szerzett |
219 |
Ebből sikeresen fokozatot szerzett |
102 |
A doktori iskolában eddigi megítélt összes fokozatok száma |
152 |
2013/14-es tanév |
|
PhD képzésben lévő hallgatók száma |
74 |
Abszolutóriumot szerzett hallgatók száma |
10 |
PhD fokozatot szerzett hallgatók száma |
13 |
A KMDI-nek az elmúlt időszakban ez idáig összesen 10 nappali ösztöndíjas hallgatója volt. Közülük 9 fő a 2012/13-as és a 2013/14-es tanévben került felvételre. Ennek oka elsősorban az, hogy az állami ösztöndíjas keretelosztásból korábban a KMDI nem részesült, illetve a Honvédelmi Minisztérium (HM) sem támogatta az erre a képzési formára jelentkező HM alkalmazottakat. Reményeink szerint a nappali képzésre felveendők létszáma tovább fog növekedni. A levelező, illetve az egyéni képzési formákra évente átlagosan 25-30 fő jelentkezik.
A doktori képzésben a felvettekhez képest a lemorzsolódás 36 %-os (127 fő). A fokozatszerzésre bejelentkezettekhez viszonyítva (184 fő) a fokozatot szerzettek (152 fő) aránya 83 %-os eredményességet mutat.
A KMDI évenként felülvizsgálja a kutatási témáit, azokat a Doktori Iskola Tanács, majd az Egyetem Doktori Tanácsa véleményezi és hagyja jóvá. A témák meghirdetésénél minden esetben figyelembe veszi a HM-MH által megfogalmazott, és megrendelt kutatási témákat.
A KMDI az oktatási infrastruktúra területén, valamint a tanulástámogatási eszközök tekintetében is alapvetően a karra és annak tanszékeire támaszkodik. A KMDI-nek nincsenek saját tantermei, laborjai. A hallgatók kutatómunkájukhoz a tanszéki infrastruktúrát, illetve sok esetben a saját szolgálati helyük, munkahelyük (HM, MH, vagy más egyetem, főiskola, polgári kutatóintézet, stb.) kutatási infrastruktúráját veszik igénybe.
A KMDI figyelemmel kíséri a doktori fokozatot szerzett volt hallgatói további tudományos tevékenységét, és a meghatározott idő után (2 év), és az előírt követelmények teljesítését követően témavezetőként, oktatóként, illetve fokozatszerzési eljárásokban számít rájuk.
Összességében megállapítható, hogy a KMDI magas minőségbiztosítási törekvéseinek megfelelően az oktatók és a témavezetők megfelelő szinten látják el feladataikat. Az oktatók és a témavezetők többsége folyamatosan kutat és publikál. Kutatási eredményeiket az oktatásba, mind egyetemi, mind doktori iskola szinten nagyon hamar megjelentetik.
A Katonai Műszaki Doktori Iskola működéséről és eddigi tevékenységéről összességében elmondható, hogy a magalakulása, illetve az előakkreditáció elnyerése óta folyamatosan fejlődő színvonalon képes a doktori (PhD) képzést biztosítani.
A Katonai Műszaki Doktori Iskola főbb akkreditációs feladatai
A KMDI akkreditációra való felkészülése során teljesítendő feladatok, fontossági sorrend nélkül:
- a doktori iskola képzésfejlesztése, képzési tervének aktualizálása, pontosítás;
- a képzési tervnek megfelelő tantárgyi programok felülvizsgálata, frissítése, hiányosságok megszüntetése;
- a KMDI okmányrendszerének (Működési Szabályzat, Tanulmányi és Vizsgaszabályzat) aktualizálása;
- a KMDI önértékelésének, benne a CSWOT elemzésének elkészítése;
- a képzési dokumentumok feltöltése az ODT adatbázisába;
- a KMDI honlapjának folyamatos karbantartása, naprakésszé tétele;
- a törzstagok megfelelőségének figyelemmel kísérése, a MAB Műszaki Bizottság követelményeinek folyamatos szem előtt tartásával;
- a törzstagok, témavezetők, témakiírók és oktatók ODT adatbázisban felvitt adatainak folyamatos ellenőrzése, hiányosságokra való figyelmeztetések kiküldése, különös tekintettel a publikációs adatokra;
- kutatási témák aktualizálása, megrendelői igények figyelembevétele.
- a megvédett doktori értekezések és az elfogadott tudományos eredmények nyomtatott és elektronikus formában való hozzáférhetőségének biztosítása.
A Katonai Műszaki Doktori Iskola fejlesztendő területei
A KMDI 2013 végén MAB megfelelőségi eljáráson esett át. A vizsgálat tárgyát képezte többek között a törzstagok és az iskolavezető, a képzési terv, dokumentációk, illetve az önértékelés minősége. Ezen a vizsgálaton a KMDI mindenben megfelelt, kivéve a törzstagok megfelelő számát. A sikeres akkreditáció érdekében kiemelten fontos fejlesztendő területek az alábbiak:
- A törzstagi korfa fiatalítása és a törzstagság erősítése érdekében a törzstagok és a potenciális törzstagjelöltek ösztönönzése a publikálásra, kiemelt figyelemmel a külföldi megjelenésű idegen nyelven írt közleményekre. A publikációk elhelyezésénél a magas minőségű, az MTA Hadtudományi Bizottsága által megállapított „A” és „B” kategóriás folyóiratokat célszerű előnyben részesíteni.
- A törzstagsági megfelelés egyik fontos mérőpontja a független hivatkozások száma. Ennek növelése érdekében különösen fontos az egymás eredményeire való hivatkozás szükségességére való figyelemfelhívás. Ez a publikálók és szerkesztőségek felelőssége egyaránt.
- Az MTMT adatbázis és ebből következően az ODT adatbázis folyamatos naprakészen tartása, a feltöltési és frissítési határidők betartása és betartatása.
- Fenntartói támogatással a nappali képzési forma erősítése.
- A KMDI tudományági kutatási területeinek pontosítása, és a párhuzamosságok, átfedések megszüntetése mind a doktori iskolán belül, mind pedig a kar két doktori iskolája között.
- A katonai műszaki tudományághoz kapcsolódó műszaki mesterszak(ok) erősítése, fejlesztése, valamint stratégiai célként, a fenntartók véleményével összhangban olyan további mesterszak(ok) alapítása (esetleg korábban már akkreditált szak újraindítása), amelyek a katonai műszaki doktori képzés egyes kutatási területeinek fehér foltjait megszüntethetik.
- A doktoranduszok és doktorjelöltek kutatási eredményeinek nívós, lektorált folyóiratokban (MTA HB „A” és „B” kategória), illetve hazai és nemzetközi konferenciákon való megjelenésének erősítése.
- A doktori értekezések katonai műszaki jellegének további erősítése.
- A KMDI törzstagok, témavezetők és a hallgatók megtartása, más doktori iskolák „szívóhatásával” szembeni ellenállás.
- A tanszékekkel közösen a kutatási infrastruktúra javítása, ennek érdekében a K+F pályázatokon való eredményes részvétel.
Mindezek teljesítése eredményesen járulhat hozzá a KMDI eddig elért eredményeinek megtartásához, sikeres tovább viteléhez, a doktori képzés és fokozatszerzés fejlesztéséhez.