A Kreatív Tanulás Program keretében, a Víztudományi Kar (VTK) együttműködésével rendhagyó programegyüttest tartottak a Nemzeti Közszolgálati Egyetem bajai campusán, amely alkalmat teremtett a Víztudományi Kar megismerésére, és az ott folyó oktatási munkába való betekintésre.
Bíró Tibor, a VTK dékánja köszöntőjében kiemelte a Területi Vízgazdálkodási Tanszék Innovatív Tanszék Díj nyertes pályázatát. Elmondta, hogy a karnak a műszaki képzés miatt számos szakmai szervezeti és testületi kritériumnak kell megfelelnie. A gyakorlatorientált képzési szemlélet miatt ugyanakkor szerencsés helyzetben van a frontális óraszámarány csökkentése terén. A képzés sajátosságai miatt a hallgatókkal egyénre szabottan kell foglalkozni. Kitért arra, hogy az elmúlt években sikerült olyan oktatást segítő infrastruktúrát beszerezniük, ami segíti az élményalapú tanulást. Ilyen például a mérőhajó és a hidraulikai labor, ahol a hallgatók önállóan tudnak feladatokat végrehajtani. A Vízépítési Műtárgypark is abból a célból épült, hogy a hallgatók a gyakorlatban is lássák a tanultakat, kézzelfogható legyen számukra, ezáltal jobban rögzüljön. Az automata körbenjáró szárnyvezeték segítségével az öntözéstervezésből tanultakat tudják gyakorolni. A hallgatókat minden évben mezővizes terepgyakorlatra viszik, ahol megismerkedhetnek az öntözési és vízelvezetési rendszerekkel, valamint a halastavi tógazdálkodással.
A program során a 2022. évben Innovatív Tanszék Díjat nyert Területi Vízgazdálkodási Tanszék mutatkozott be „Gyakorlat teszi a mérnököt" című workshopjával. Keve Gábor tanszékvezető bemutatta a Területi Vízgazdálkodási Tanszéket és az ott folyó munkát. Elmondta, hogy fontos számukra, hogy munkájuk a szakmával szoros együttműködésben történjen, ezt példázza az is, hogy gyakorlataikon a vízügyi igazgató is részt vesz. Kiemelte, hogy jó érzés időnként áttekinteni azokat a tevékenységeket, amik előre visznek bennünket. Az Innovatív Tanszék Díj kiváló erre is alkalom volt – hangsúlyozta. Keve Gábor kifejtette, hogy a tehetséggondozás nagyon fontos a tanszéken, több tanulástámogató módszert alkalmaznak annak érdekében, hogy a hallgatók átlássák a vízgazdálkodás egészét: a többi között sok terepmunkát végeznek, esettanulmányokat alkalmaznak, tantermen kívüli foglalkozásokon vesznek részt.
A tanszék bemutatását követően Ficsor Johanna tudományos segédmunkatárs a Fedőnevek című társasjátékra invitálta a workshop résztvevőit, illetve Majer Fruzsina mérnök közreműködésével egy mérnöki szabadulószobán keresztül volt lehetőség betekintést nyerni a vízgazdálkodás területébe. Krikovszky Sándor mérnök és Csátaljai Dávid szolgáltatási előadó bemutatta a bajai campus udvarán található Center Pivot öntözőberendezést, a Meteorológiai állomást, a Mérőhajót, illetve a Műtárgyparkot. Ezt követően a Hidraulika Laborban Tamás Enikő Anna egyetemi docens és Koch Dániel tanársegéd közreműködésével hordalék laborvizsgálatokat és hidraulikai kísérleteket is láthattak a résztvevők.
A programegyüttes részeként a rendhagyó Módszertani Teadélutánon a kari képviselők bemutatták a VTK oktatási portfóliójának sajátosságait, jellegzetességeit. Kiss János projektszakmai referens a Vízellátási és Csatornázási Tanszék képviseletében elmondta, hogy a tanszék feladata a víz- és szennyvíztisztításhoz kapcsolódó tudományos tevékenység magas színvonalú végzése. Kiemelte a tanszék tudományos és ismeretterjesztő munkáját, a Kutatók Éjszakáján való részvételüket, illetve a gyermekek számára szervezendő tájékoztató előadásaikat. A tanszék módszertani sajátosságai közé tartozik a digitális és projekt alapú oktatás, a diverzitás, az inkluzív oktatás, a labormunka és az interaktivitás. Véleménye szerint úgy kell kiépíteni a kommunikációs csatornát, hogy a figyelmet fent tudják tartani.
Kutassy Emese, a Vízépítési Tanszék mesteroktatója ismertette a tanszék feladatait, amelyek közé a mérnöki alapismeretekhez és vízépítési műtárgyakhoz kapcsolódó tudományterületek elméleti és gyakorlati tárgyainak a szakmai törzsanyag részét képező és szabadon választható tantárgyak oktatása tartozik. Elmondta, hogy minden év végén mérőgyakorlatot végeznek, ahol az év közben megtanultak gyakorlati alkalmazása történik. Ők is részt vettek a Kutatók Éjszakáján, ahol műszerbemutatókat tartottak a fiatalok számára is.
Cimer Zsolt, a VTK oktatási dékánhelyettese, a Víz- és Környezetbiztonsági Tanszék tanszékvezetője kifejtette, hogy az oktatással kapcsolatos elvárások közé tartozik, hogy a hallgatók ne csak egy diplomát, hanem az élet minden területén alkalmazható tudást szerezzenek. Hallgatóbarát tanszéknek tartják magukat, ahol igyekeznek gyakorlati példákat alkalmazni. Mint mondta, örömmel tölti el őket, hogy a hallgatói monitoring során pozitív visszacsatolást kapnak. Jelenleg több műhelyvita előtt álló doktoranduszuk van.
Szöveg: Gáspár Gyöngyvér
Fotó: Nagy Andrea