NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
LUDOVIKA

A Rendészettudományi Kar tíz oktatója végezte el a Cambridge-i Egyetem kurzusát

Az RTK tíz oktatója vehetett részt július 1. és 12. között a Hatásvizsgálatok a bűnözés csökkentése céljából című kéthetes kurzuson. 

A Hatásvizsgálatok a bűnözés csökkentése céljából (Impact Evaluations for Crime Reduction) címet viselő, kéthetes, vegyes rendszerben (egy hét online, egy hét jelenléti oktatás) zajló kurzuson az RTK tíz oktatója vehetett részt július 1. és 12. között.

Az online oktatáson a Cambridge-i Egyetem két oktatója, Barak Ariel kriminológia professzor, valamint Vincent Harinam kutató és adatelemző mutatták be a társadalomtudományi kutatások módszertanát és főbb fogalmait (vizsgálati csoport – kontrollcsoport; mintavételi módszerek, stb.), különös tekintettel a rendészeti terület sajátosságaira.

Az előadók, akik maguk is ismert és elismert kutatók (Barak Ariel például a Google Scholar adatai szerint 6551 független hivatkozással és 39-es Hirsch-indexszel rendelkezik), sok esetben saját kutatásaikat és azok alapján írt tanulmányaikat használták az elméleti ismeretek szemléltetéséhez. A gépi tanulás rendészeti példája egy általuk végzett kutatás volt, amely a családon belüli erőszak adataiból egy „szuper tanuló modell” segítségével határozta meg nagy pontossággal a családon belüli emberöléshez vezető eseteket. Az erről szóló tanulmányuk a Nature tudományos folyóirat hasábjain jelent meg.

A jelenléti hét előadásai a Cambridge Society épületében zajlottak Cambridge városában, szintén az említett két oktatóval. A jelenléti forma lehetővé tette, hogy csoportmunkában is folyjon az oktatás, ezért a délelőtti elméleti előadásokat követően a tíz résztvevő délutánjai jellemzően bűnügyi adatokat tartalmazó Excel fájlokban végzett munkával teltek, amelyekben az adattisztítást, a statisztikai elemzések különböző fajtájit (pl. variancianalízis), valamint az eredmények vizualizálását (görbék és grafikonok megjelenítését) gyakorolták.

Az online héthez hasonlóan az előadások bővelkedtek a gyakorlati bűnügyi és rendészeti példákban: forrópontos rendészet, testkamerák alkalmazása, családon belüli erőszak, közterületi késelések, nők és lányok elleni erőszak, szervezett bűnözés, kiberbűnözés, mesterséges intelligencia alkalmazása a rendészetben, stb.

A kurzus zárónapján gyakorlati feladatok voltak, amelyhez az oktató három csoportba osztotta a résztvevőket. Mindegyik csoportnak az volt a feladata, hogy dolgozzon ki egy hazánkban releváns bűnügyi/büntető igazságszolgáltatási problémára reflektáló kutatási projektet. A versenyfeladat megoldásával az RTK oktatói tanúbizonyságot tettek felkészültségükről, és arról, hogy a gyakorlatban is képesek az online és a jelenléti hét ismereteit önállóan és intuitív módon hasznosítani.

Az RTK oktatói számára azért is volt különösen nagy lehetőség a kurzus elvégzése, mert az EduRank felsőoktatási portál idén februárban a „Kriminológia és büntető igazságszolgáltatás” kategóriában a világ legjobb egyetemeként listázta a Cambridge-i Egyetemet a kutatási tevékenysége alapján.

A kurzuson részt vett oktatók: Czenczer Orsolya bv. alezredes, egyetemi docens (Büntetés-végrehajtási Tanszék); Fantoly Zsanett tanszékvezető, egyetemi tanár (Büntető-eljárásjogi Tanszék); Mészáros Bence r. ezredes, tanszékvezető, egyetemi docens (Krimináltaktikai Tanszék); Németh Gábor r. alezredes, tanársegéd (Határrendészeti Tanszék);Nyitrai Endre r. őrnagy, egyetemi docens (Krimináltechnikai Tanszék); Pulics János r. alezredes, mesteroktató (Határrendészeti Tanszék); Rémai Dániel r. őrnagy, tanszékvezetői feladatok ellátásával megbízott oktató, tanársegéd (Terrorelhárítási Tanszék); Sivadó Máté r. őrnagy, egyetemi docens (Kriminológiai Tanszék); Vári Vince r. alezredes, egyetemi docens (Büntető-eljárásjogi Tanszék); Zsigmond Csaba r. alezredes, adjunktus (Bűnügyi, Gazdaságvédelmi és Kiberbűnözés Elleni Tanszék).


Címkék: Cambridge