A Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Orczy Úti Kollégiumában rendezték meg a A méhek tanítása című eseményt október 18-án. A rendezvény keretében pódiumbeszélgetést és filmvetítést tartottak, melynek vendége volt Eylem Kaftan, a Kovan - Keeping the bees (Kovan - Kaptár) című török játékfilm rendezője, valamint Weiner Sennyey Tibor költő, író, műfordító és méhész.
Weiner Sennyey Tibor a beszélgetés elején rámutatott, hogy 2020 óta figyelemmel kíséri a méhészettel kapcsolatos filmeket. Elmondta, hogy megfogalmazódott benne a gondolat egy méhészetről szóló filmfesztivál létrehozásáról, amelynek részleteit egy esszékötetben fejtette ki, amely A méhészet művészete című könyvben jelent meg. Mint mondta, Deli Gergely, az NKE rektora is támogatta a fesztiválról szóló elképzelést, és hangsúlyozta annak létrehozásának szükségességét. Végül a Kovan című filmet választották ki a bemutatóra.
Arra a kérdésre, hogy mi inspirálta a film elkészítését, Eylem Kaftan elmondta, hogy bár már több mint öt éve készült, ez az alkotás számára különösen fontos. „A Kovan a gyermekem” – fogalmazott a rendező, hozzátéve, hogy a film több dimenziót is magában foglal. Mint mondta, mindig érdekelte őt a művészet és a természet kapcsolata. Eylem Kaftan több mint 25 éve készít dokumentumfilmeket és tévéműsorokat, köztük egy gazdákról szóló sorozatot is forgatott a török közszolgálati csatornának.
Kifejtette, hogy Törökország különböző gazdaságaiban utazva találkozott egy méhésszel, aki a városból vidékre költözött, és megosztotta vele a történetét. „Elmondta nekem a titkát, amely arról szólt, hogy egy nap meg kellett ölnie egy medvét, ami traumatikus élmény volt számára” – idézte fel inspirációját a rendező. Hangsúlyozta, hogy ő maga nem méhész vagy gazda, nem farmon nőtt fel, de gyermekként mindig lenyűgözte a természet.
A film egy haldokló anya és lánya kapcsolatát mutatja be. Az anya a hagyományos falusi társadalomban él, a lánya pedig a nagyvárosból tér haza. A rendező kifejtette, hogy az alkotás több rétegből áll, amelyeket nem tudatosan alakított ki. A film cselekménye az anya-lánya kapcsolat köré épül, miközben megjelenik benne a méhkirálynő, valamint a dolgozó méhek kapcsolata, amelyek egy tökéletesen szervezett rendszert alkotnak. Ezen felül a történetben a medveanya és a kismedvék kapcsolata is külön figyelmet kap. „Nem én írtam a filmet, hanem az anyatermészet” – fűzte hozzá.
A főszereplő, akit Meryem Uzerli alakít, egy komplex karaktert testesít meg. A rendező kiemelte, hogy Uzerli népszerű színésznő Törökországban, akit a magyar közönség a Szulejmán című sorozatból ismerhet. Eylem Kaftan hozzátette, hogy a Kovan egy független művészfilm, és sokan meglepődtek Törökország-szerte, hogy Meryem Uzerlit egy ilyen filmen látják.
A rendező a pódiumbeszélgetésen elmondta, hogy szerinte elidegenedtünk a természettől, és amikor a városi ember a természet közelébe kerül, az gyakran csak annyira korlátozódik, hogy elmegy a parkba kutyát sétáltatni. Ezzel szemben úgy véli, így nem tapasztaljuk meg igazán, hogyan működik a természet. Ezt a témát kívánta körül járni a filmjében.
Szöveg: Harangozó Éva
Fotó: Szlágyi Dénes