NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
LUDOVIKA

Jogi ismeretek Brechtiánus módra

Házassági bontóper, rágalmazás, becsületsértés, tiltott szerencsejáték, felelős állattartás – egyebek mellett ezekkel a jogi fogalmakkal is megismerkedhettek azok a hallgatók, akik ebben a félévben teljesítették a Jog, állam dráma kurzust. Horváth Attila alkotmánybíró, tanszékvezető, illetve Sipos Imre színész, rendező által éltre hívott, és egyre nagyobb népszerűségnek örvendő különleges tantárgy részeként előadott színdarab vizsgaelőadását január 15-én tartották a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) John Lukacs Termében.

„A Jog, állam, dráma kurzuson interaktív és alternatív tanulási módszert használunk, amelynek részeként az álalános műveltséget alapul véve oktatunk” – fejtette ki Horváth Attila. Az NKE Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kar (ÁNTK) Állam- és Jogtörténet Tanszékének vezetője hangsúlyozta: nagyon különböző okok miatt veszik fel a hallgatók ezt a tantárgyat. A résztvevők közül sokan szeretnek verset mondani, vagy korábban már jártak színjátszókörbe, többen játszanak valamilyen hangszeren, de vannak versenysportolók is. Úgy fogalmazott: a fordított oktatásban egyedi eseteket vizsgálnak és ezeken keresztül jutnak el az általános tananyaghoz.

„Az ilyen fajta tanítás ötlete egy másik egyetemről származik, csak mi továbbfejlesztettük, és Sipos Imre színész, rendező ötletei alapján úgynevezett Brechtiánus színházat csinálunk, ahol a jelenetek időnként megmerevednek, közben pedig a szereplők felolvassák az egyes jogi aspektusokat” – részletezte Horváth Attila. A tanszékvezető hangsúlyozta: a résztvevők a kurzus alatt nemcsak a jogszabályokat sajátíthatják el, hanem beszédtechnikát és viselkedéskultúrát is tanulnak, emellett megtapasztalhatják, milyen csapatban, illetve a csapatért dolgozni. Véleménye szerint az ÁNTK-sok mellett a HHK-s hallgatóknak azért célszerű felvenni ezt a tantárgyat, mert a próba ugyanúgy működik, mint a hadsereg, ahol a rendező a parancsnok, és fegyelmet is tanulnak azáltal, hogy a színészeknek ugyanúgy együtt kell működniük, mint a fegyvernemeknek.

„A következő tanévtől pedig már az NKE Nemeskürty István Tanárképző Karának hallgatóit is várjuk, hiszen a leendő oktatók, különösen a magyartanárok is sokat profitálhatnak ebből az órából” – hívta fel a figyelmet Horváth Attila, aki szerint ez a tárgy ötleteket adhat egy iskolai színjátszókörhöz is.

„Könnyebb a kapcsolódás a vígjátékokhoz, vagy egy kabaréjelenthez, mint a drámákhoz” – erről már Sipos Imre, a Magyar Rádió mikrofonbizottságának korábbi tagja beszélt. A színész, rendező – aki 2021 óta a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház prózai tagozatvezetője – kifejtette: a kurzusra jelentkezők közül idén többségben voltak azok, akik játszani is szerettek volna, ezért választotta most Nóti Károly Az óvatos ember című villámtréfáját, amely ugyan sajátos játékstílust igényel, de ezt az előadásra végül minden hallgatónak sikerült elsajátítania. Sipos Imre felidézte, hogy a sokszereplős kabaréjelenet egy bíróságon játszódik, amelyben a felperes és az alperes mellett szerepel többek között egy ügyvéd, egy bíró, több tanú, de még egy börtönőr és egy tisztiszolga is.

„Ez a darab azért volt érdekes, mert a hallgatók megtudhatták egyebek mellet, hogy mióta foglalkoztatnak ügyvédeket, mi az a perrendtartás, milyen feladatai vannak a bírónak, hogyan épül fel a házassági bontóper, illetve a hamis tanúzásért hány évet lehet kiszabni” – részletezte a rendező, aki a próbafolyamatok alatt nemcsak instruálja a fiatalokat, hanem nagy szeretettel neveli is őket. Talán ennek, illetve a koncentrációs és bizalmi játékoknak is köszönhető, hogy egyre nagyobb az érdeklődés a kurzus iránt, és a kezdetben még félénk hallgatók is szívesen vesznek részt később a játékban – fogalmazott.

Ilyen volt Nagy Noémi is, aki utolsó éves az NKE Hadtudományi és Honvédtisztképző Karán. Mivel szüksége volt még kreditekre és egy szaktársa – aki már elvégezte ezt a tantárgyat – ajánlotta neki, így ő is felvette a Jog, állam, dráma kurzust. A korábban a színjátszás gondolatával is kacérkodó hallgató kiemelte: azért is vállalta szívesen a darab egyetlen női szerepét, mert amellett, hogy barátságos és támogató környezetben tölthette az idejét, felüdülés és regenerálódás is volt neki a játék. Hozzátette: a vizsgaidőszakban is szívesen gyakorolta a szöveget otthon a tükör előtt, mert számára ez játékos pihenést jelentett. Kitért ugyanakkor arra is, milyen sokat jelentett, hogy olyan ÁNTK-s hallgatókat is megismerhetett, akikkel enélkül talán soha nem találkozott volna. Noémi – aki saját bevallása alapján nyomás alatt jobban teljesít – beszélt még arról is, hogy a közös próbák alatt megtanult megfelelő hangerővel beszélni, határozottabbá vált és nőtt az önbizalma is.

Kautzky Armand Krisztián – akinek édesapaja, a Jászai Mari-díjas színművész, Kautzky Armand segített a felkészülésben – génjeiben hordozza a színjátszás szeretetét, ezért is jelentkezett erre a kurzusra, de elmondása alapján soha nem szeretett volna Thalia papja lenni. Armand – aki diplomata szeretne lenni – nagyon hálás Horváth Attilának és Sipos Imrének, mert véleménye szerint mindig olyan instrukciókat kaptak társaival, amelyek előre vitték és összekovácsolták a csapatot, amelyben sok rokonlélekkel találkozott. A hallgató megerősítette, hogy kikapcsolódásként és feltöltődésként élte meg a kurzuson való részvételt, ami ugyanakkor felelősségteljes munkát is jelentett. Hangsúlyozta: a tantárgy sokat segített a résztvevőknek abban, hogy érthetően és választékosan beszéljenek, illetve ösztönözte őket arra, hogy amikor nem rendelkeznek megfelelő háttértudással egy témában, merjenek segítséget kérni.

Horváth Attila és Sipos Imre a következő szemeszterben is szeretettel vár minden alap, illetve osztatlan képzésre járó hallgatót a Jog, állam, dráma című kurzusra, ahol játszva tanulhatnak és tanulva játszhatnak. 

 

Szöveg: Szabó Réka Zsuzsanna

Fotó: Szilágyi Dénes